O nouă generaţie de profesori Teach for Romania şi-a luat zborul

Final de Academie de Leadership si Pedagogie pentru Teach for Romania…punct …vacanţă şi… de la capăt în 12 septembrie. Au plecat la drum 43 de profesori şi au ajuns la final tot atâţia. Sunt tineri, entuziaşti, determinaţi, curajoşi, inteligenţi, puternici, frumoşi şi lista ar putea continua.

Am stat alături de ei şi, urmărindu-le antrenamentul pentru „zbor”, i-am admirat pentru această încercare plină de forţă şi de durere în acelaşi timp. Similar cu metamorfoza larvei în fluture, au fost zile şi poate nopţi de luptă cu sine, de înfruntare a propriilor bariere, de îndoială, de teamă, de atenţie concentrată, de învăţare, de căutare a formulei potrivite, de stimulare a creativităţii. Au existat si momente de bucurie, şi AHA-uri şi frustrări, dar dacă ar fi să definesc pe scurt această perioadă, aş zice că a fost un lung flow. Teoretic, este imposibil, practic, cam aşa s-a întâmplat. Au trecut şase săptămâni ca o părere, ca un val înţelept, zic eu. Am pătruns  în magia naturii. Valul se zbate până ajunge la ţărm, plin de spumă şi de mândrie a împlinirii, pentru ca imediat să reintre în rotirea vieţii, iar şi iar. Şi face asta cu atâta precizie şi cu atâta forţă creatoare, din vremuri imemoriale, încât devine magic.

Să revenim acum la tema profesorului-lider, ca să vedem ce îl face pe acesta diferit:

  • Are viziune pentru clasa cu care lucrează şi inspiră elevii nu numai să îl urmeze, ci şi să contribuie ( să-şi definească reguli şi proceduri, să îndeplinească obiective, să aibă iniţiativă, să se implice în activităţi în şcoală şi afara ei, să ajute, să coopereze, să se autoevalueze, să inspire la rândul lor); liderul creşte lideri;
  • Transformă mentalităţi, fiind model el însuşi; „toţi copiii pot”, „greşeala este o lecţie”, „nu am reuşit ÎNCĂ, dar merg mai departe” şi altele asemenea pregătesc „terenul” pentru o mai bună învăţare, pentru o învăţare despre şi pentru viaţă;
  • Este un servant-lider, o persoană care îşi pune toate resursele la bătaie în folosul elevilor, şcolii şi comunităţii, cu talent şi generozitate, cu entuziasm şi determinare;
  • Sparge tiparele neperformante din educaţie, promovează/lucrează cu valori şi încurajează gândirea critică, creativitatea şi autonomia în învăţare;
  • Foloseşte planificarea inversă:  porneşte de la viziune şi obiective anuale, integrând în mod creator programa şi competenţele acesteia;  trece apoi „duios”prin conţinuturi,metode şi atitudini şi creează  unităţi de învăţare (capitole); o unitate este împărţită în lecţii, fiecare cu obiectivele ei, astfel încât, obiectivele viziunii să poată fi îndeplinite pas cu pas de-a lungul anului; planul este un instrument perfectibil, care îi dă, însă, profesorului  libertatea să fie flexibil la clasă, pornind de la input-ul elevilor;
  • Intotdeauna pune focus-ul pe elevi: îi respectă şi le înţelege nevoile, dorinţele, frustrările şi temerile; vorbeşte puţin în clasă, pentru că lasă spaţiu elevilor, construind pe ideile lor şi cautând întrebările potrivite pentru a genera învăţarea cu sens;
  • Este orientat spre progres; progresul este întotdeauna elementul vizat în evaluări, în întâlniri, în prezentări şi raportări; progres la clasă, al elevilor, şi progresul personal, al profesorului; comparaţia se face doar cu sine;
  • Creează şi întreţine relaţii de calitate cu stakeholderii din educaţie: elevi, părinţi, profesori, directori, autoritati, finanţatori etc.;
  • Învaţă tot timpul; caută soluţii, monitorizează obiective şi comportamente, testează, reflectează şi îmbunătăţeşte continuu procesele; ştie ce vrea şi îşi urmăreşte neobosit ţelul.

Fără să fiu exhaustivă, cred totuşi că aceasta este esenţa modelului de leadership posibil de aplicat în educaţie, un model având în centru conceptul de SERVANT LEADER. Datorită generaţiilor de profesori Teach, trei la număr, incluzând acum şi prima generaţie de alumni Teach, conceptul prinde contur şi cu siguranţă în anii viitori va putea fi extins la întregul sistem de educaţie din România. Este un demers transformaţional care cere determinare, claritate şi acţiune sinergetică, dar ştiu că poate fi pus în practică, pentru că „Valul înţelept” îşi urmează calea.

2 thoughts on “O nouă generaţie de profesori Teach for Romania şi-a luat zborul

  1. Este o mare bucurie pentru mine sa constat ca invatamantul romanesc are o speranta !Cum zic japonezii ” O calatorie de o mie de mile incepe cu primul pas ” Felicitari si mult succes in anul urmator!

    • Si pentru mine este minunat sa vad ca se poate…nici nu ma intereseaza decat primii pasi, caci pe urmatorii ii vor face alumni Teach si alte persoane care vor fi atrase de model. Iti multumesc.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s