CRETA in luna mai

Zgomotul valurilor mării…nisipul “granulat” (de dimensiune mărişoară) şi multicolor , cu pietricele galben, roşu, verde, alb, maro, gri, negru care dau un rezultat – nisipul- de culoare închisă, foarte interesant… linişte şi soare cât trebuie…CRETA.

Spune Martin Seligman că te simţi mulţumit atunci când ceva îţi depăşeşte aşteptările, reprezentând în acelaşi timp un element de noutate. Aşa a fost pentru mine  una din zilele petrecute în Creta (doar una!), o duminică în care prognoza era cu nori şi posibil ploaie… nasol când vrei să-ţi încălzeşti oasele şi să prinzi culoare. Cineva-ul acela care le aranjează pe toate, a vrut să îmi arate foarte clar cum este cu starea de mulţumire, diferită, de altfel, de sentimentul de bucurie.

Am plecat cu hainele de vânt&ploaie, pregătiţi pentru vreme rea. Am făcut mai întâi o plimbare pe jos până la Muzeul Lychnostatis, de etnografie sau al civilizaţiei cretane, aflat la un capăt de Hersonissos. Niciun ghid citit de mine pe Internet (cam în criză de timp, ce e drept!) nu-l menţiona printre « must see », dar în ideea de a încerca lucruri simple şi de a evita aglomeraţia, am decis să vizităm acest muzeu. Să nu credeţi că este ceva nemaipomenit, senzaţional. Este, însă, un loc unde eu m-am simţit ca în rai. Un rai cretan, dacă există aşa ceva, cu flori, arbori şi arbuşti minunat înfloriţi, cu soare , cu verdeaţă, cu suflet. O chintesenţă a insulei care mi-a “gâdilat” intelectul si mi-a umplut sufletul cu bucurie. Coliba ciobanului cretan, atelierele de ţesut, de fabricat lumânări, de pielărie, de olărit, presa pentru producerea uleiului de masline extravirgin (cel mai bun, zic ei), teascul pentru zdrobit struguri, alambicul pentru raki, colţul pescarului, ferma de la ţară, casa “middle class”, sala de clasă a vechii şcoli, mica biserică, toate alcătuiesc o Cretă în miniatură care m-a purtat într-o călătorie în timp de la început până la final de secol XX.

Ce să spun despre mica grădină de plante aromatice? Este un loc magic in care  aerul miroase a câmp cretan, a floră spontană, cu arome de oregano – plantă endemică, a rozmarin, mentă, mărar anison şi multe altele. O beţie de mirosuri, o minune în miniatură care mi-a amintit de senzaţia olfactivă trăită pe câmpul de la Mallia cu două zile înainte.  Vizitam atunci ruinele cetăţii minoice, iar vegetaţia sălbatică avea miros de souvlaki, tzatziki, gyros, tiropitakia s.a…. da !, plantele lor sunt aromatice chiar şi în flora spontană. Am văzut aievea viitoarea mea grădină de plante aromatice de la Purcăreni, cu zidul de sprijin din piatră, cu vase de lut de diferite forme şi cu arome ameţitoare, care te răsfaţă.

Şi când vorbeam de valoarea/rolul neprevăzutului în atingerea satisfacţiei şi a stării de bine (Seligman), nici măcar nu mă gândeam că, după ce mă consolasem cu  ideea că nu voi mirosi încă o dată dumnezeieştile flori de portocal – acesta fiind scopul excursiei , în grădina muzeului îmi apare în faţă un portocal cu câteva fructe în el, dar şi cu câteva flori bine ascunse printre frunze. Ce extraordinară este prezenţa! Atenţia la tot ce mă înconjoară, concentrarea pe scop, iată!, mi-au adus  intempestiv în faţa ochilor florile de portocal, care m-au îmbătat cu delicata lor mireasmă. Gratitudine! “A meritat tot efortul să vin până aici”, mi-am zis, şi chiar aşa este.

A urmat în acea zi plină de har un prânz pe malul mării la o tavernă mică. Aşezaţi la mesele dispuse pe o platformă săpată în stâncă, aveam senzaţia că stăm deasupra valurilor, înconjuraţi de flori de stepă şi bătuţi de briza mării. Nu e minunat? După asta, spre după-amiază, ne-am luat porţia de soare şi de bucurie a ochiului, pe plajă. Linişte, concentrare pe jocul de culoare al pietrelor şi pe zgomotul valurilor… pace în suflet… o zi perfectă.

Au fost şi alte locuri sau momente memorabile, dar acesta este flash-ul reprezentativ. Au existat şi aspecte care m-au nemulţumit, însă în ciuda a tot ceea ce nu mi-a plăcut, amintirea este pozitivă şi Creta rămâne pentru mine locul care mi-a revelat combinaţia personală numărul unu în materie de concediu: ISTORIE-OAMENI-NATURĂ.

Lasă un răspuns

