CEVA IN PLUS DESPRE INTELIGENTA EMOTIONALA

Probabil că este un truism faptul că fiecare individ are un profil emoţional unic. În măsura în care suntem conştienţi în privinţa propriei persoane, putem spune despre noi înşine că suntem optimişti sau pesimişti, că ne bucurăm sau fugim de noi contacte/situaţii neprevăzute, că suntem sociabili ori nu. Părerea mea este că, în general, oamenilor le este greu să se caracterizeze din punct de vedere emoţional şi în România nici nu există obişnuinţa de a vorbi deschis despre emoţiile noastre. Este aproape un subiect-tabu, iar acest element cultural românesc ( sau nu!) justifică/ascunde adesea faptul că nu ne cunoaştem pe noi înşine.

Necunoaşterea îmbracă mai multe forme: negarea adevăratelor sentimente, inadecvarea propriilor reacţii la oameni şi evenimente, “faţade” frumos construite şi lipsă de autenticitate, mimarea unor atitudini dezirabile social, insatisfacţie legată de propria viaţă ş.a. Oricare ar fi formele, întotdeauna efectele sunt negative.

În cele ce urmează voi prezenta noţiunea de STIL EMOŢIONAL al cărei părinte este Richard Davidson, profesor de psihologie si psihiatrie la Universitatea Madison din Wisconsin, un concept care a prins formă ca urmare a cercetărilor sale sistematice asupra activităţii creierului realizate de-a lungul a mai bine de 20 de ani.  Concluzia la care s-a ajuns este că emoţiile au baze cerebrale, RMN-ul funcţional identificând zonele din creier (diferite) care se activează atunci când simţim anumite emoţii, şi ele diferite. Şi mai plină de semnificaţii este ideea că antrenamentul mental poate modifica tiparele activităţii creierului, în sensul că ne putem schimba modul de a trăi emoţiile. Activitatea mentală, începând cu vizualizarea, trecând prin meditaţie şi terminând cu terapia cognitiv-comportamentală, poate modifica structura şi funcţionarea creierului!!! Este vorba de fenomenul de “neuroplasticitate”, a cărei afirmare pe la mijlocul anilor ‘90 a revoluţionat ştiinţele cognitive.

Davidson şi colaboratorii au identificat şase dimensiuni ale stilului emoţional:

  • Rezilienţa – capacitatea de recuperare după evenimente adverse care ni se întâmplă în viaţă
  • Perspectiva – capacitatea de a simţi şi de a susţine în timp emoţii pozitive
  • Intuiţia socială – calitatea de a prelua semnalele sociale (din mediu)
  • Conştiinţa de sine – cât de bine percepi semnalele din propriul corp care anticipează emoţiile
  • Sensibilitatea la context – capacitatea de a regla răspunsul emoţional în funcţie de context
  • Atenţia – receptivitatea la stimuli externi fără a judeca; cât de bine te concentrezi asupra a ceea ce faci în condiţiile în care există stimuli externi.

Mai buna cunoaştere a propriei persoane este în primul rând o chestiune de voinţă şi apoi o probă de înţelepciune. Este mai bine, zic eu, să ştii pe ce te bazezi în termeni de calităţi/defecte atunci când te lupţi cu cotidianul. Din acest punct de vedere, plusurile sau minusurile în plan emoţional cântăresc enorm în tipul de reacţie pe care o avem, în adecvarea răspunsului la situaţia de viaţă şi la persoanele cu care interacţionăm. De aceea consider că este important să ne cunoaştem profilul emoţional şi, mai mult, dacă dorim să îl modificăm, să o putem face.  Mai multe despre aceste aspecte în cartea “Creierul şi inteligenţa emoţională” de Richard Davidson şi Sharon Begley, apărută la Editura “Litera” în 2013. Lectură plăcută şi transformare reuşită!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s