LA CE FOLOSESTE INTELIGENTA EMOTIONALA?

Sunt profesii în care inteligenţa emoţională contează enorm. Vreau să spun că, în lipsa ei, poate nu ieşi de pe piaţă, poate nu rămâi fără job, dar nu vei fi pe val, ci doar vei supravieţui. Iar în vremuri de criză, când se cerne „sita” şi doar vârfurile din orice profesie reuşesc, pentru că nu este loc pentru mai mulţi, persoanele emoţional inteligente simt încotro se îndreaptă lucrurile, sunt flexibile şi îşi croiesc rapid un răspuns adecvat. De aceea au succes.Dar care sunt acele profesii care cer un nivel ridicat de inteligenţă emoţională?  Toate cele care au legătură cu „publicul”: client, pacient, spectator sau cum se mai numeşte el. Operatori call center, agenţi de vânzări, personal de la ghişeu, vânzători în magazine, farmacişti, medici, personal din domeniul sănătăţii în general, manageri, profesori ş.a..

În vânzări, domeniu care înregistrează o dinamică pozitivă pe piaţa muncii ( se caută, Domnule!!), succesul este legat foarte puternic de modul în care agentul ştie să-şi administreze emoţiile perturbatoare: frustrarea de a fi refuzat, dezamăgirea că nu-şi poate atinge obiectivele, deci de a nu fi plătit, teama de ziua de mâine etc. Sunt importante motivarea sa de a face această meserie – foarte grea! – şi perseverenţa, capacitatea de a merge mai departe în ciuda tuturor obstacolelor, dar esenţial este felul în care gestionează relaţiile interpersonale. Este nevoie de prezenţă de spirit pentru ca el să ghicească ce tip de client are în faţa sa, în ce dispoziţie se află acesta, ce să întrebe ca să îi afle nevoile , cum să asculte, când să vorbească şi când să tacă, cum să „oglindească” limbajul trupului…

Cam la fel este şi în leadership. Administrarea propriilor emoţii şi relaţiile interpersonale armonioase sunt elemente definitorii pentru stilul emoţional al liderului. Ele dau măsura capacităţii acestuia de a inspira pe cei conduşi şi de a genera rezultatele aşteptate şi performanţa. Liderul îşi câştigă autoritatea şi exercită apoi influenţa într-un mod subtil. Astfel îi determină pe oameni să îl urmeze şi în felul acesta viziunea lui capătă formă. În toate aceste acţiuni sunt implicate emoţii, iar el, liderul, ştie să le facă să lucreze pentru el şi cauza lui. Explicaţiile ar putea continua pentru alte profesii, dar cred că aţi prins ideea.

Dacă este atât de important aspectul emoţional, cine este interesat îşi va pune întrebarea „cum aş putea să progresez în această privinţă?”. Ideea este că primii paşi se fac în direcţia unui mai bun autocontrol, iar asta presupune să te străduieşti să te cunoşti mai bine, cu bune şi cu rele. Presupune să vrei să depăşeşti minusurile de care ai devenit conştient, să te evaluezi permanent, să înţelegi de ce faci ceea ce faci şi să te străduieşti să „creşti”. Poţi cere feedback unor persoane în care ai încredere. În tot cazul, relaţionarea continuă, urmată de autoanaliză şi de sprijin specializat, te ajută, dar e nevoie de timp.  Va trebui să scapi mai întâi de proastele obiceiuri, apoi e necesar să înveţi noile tipare de comportament. Repetiţie şi exerciţiu, iar şi iar. Persevereţă, deci. Efortul fiind mare, trebuie să îţi doreşti foarte mult să te schimbi, ca să nu renunţi înainte de vreme.

La fel se întâmplă lucrurile şi în cazul celorlalte competenţe ale EQ care sunt implicate în această transformare : empatia, asertivitatea, controlul impulsurilor, toleranţa la stres, respectul de sine, flexibilitatea, optimismul. Aceleaşi eforturi şi aceeaşi persevereţă sunt necesare. Este evident că nu putem excela în toate. Se poate ca nici măcar să nu stăm bine la o bună parte din acestea. Totuşi, dacă ne dorim, putem progresa. Mulţi nu reuşesc fără ajutor, însă pentru asta există coach-i, antrenori de dezvoltare personală, mentori, există workshop-uri. Oferta este destul de bogată, dar trebuie să ştiţi că nu veţi progresa dacă nu sunteţi dispuşi să ieşiţi din zona comodă a obişnuinţei. Rezultatul merită, însă.

Sunt situaţii de viaţă în care ajungi să te minunezi de felul în care ai reuşit să eviţi un dezastru. Te miri pentru că ai mai avut de a face cu acele persoane sau cu acele situaţii, dar ai eşuat. Asta înseamnă că între timp ai învăţat ceva şi asta te-a ajutat. Eşti mai inteligent din punct de vedere emoţional, deci ai un motor intern (motivaţie) care lucrează pentru tine.

Erau vremuri când în familie o discuţie inofensivă degenera în ceartă. Acum ai reuşit să o eviţi în mod subtil. Sau ţi se întâmpla să cumperi un obiect de care nu aveai nevoie, numai pentru că nu ai reuşit să spui NU unui vânzător agresiv. Sau erai judecat greşit de către şeful tău şi nu reuşeai să îţi afirmi punctul de vedere. Trăiai intens frustrarea, sau poate chiar furia. Acum ştii că asertivitatea te ajută şi ai învăţat să fii asertiv. Ai învăţat că exprimarea propriei opinii într-un mod civilizat îţi dă încredere  şi te pune într-o lumină favorabilă. Ai făcut progrese şi în privinţa empatiei.  Îi înţelegi mai bine pe cei din jurul tău, îi asculţi, te racordezi la starea lor, iar ei îţi răspund pozitiv. Totul merge mai uşor. Le spui ce gândeşti şi ei te ascultă, la rândul lor. Parcă îi vezi cu alţi ochi. Le descoperi talente ascunse, apoi îţi vin idei legate de ce aţi putea realiza împreună. Viaţa este mai frumoasă când relaţiile tale sunt armonioase. Cam asta câştigi dacă te străduieşti să fii mai inteligent din punct de vedere emoţional.

2 thoughts on “LA CE FOLOSESTE INTELIGENTA EMOTIONALA?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s