COMUNICARE ASERTIVA SI EMPATICA

În ultima vreme mă străduiesc să observ atent şi cât pot eu de obiectiv societatea românească. N-o fac, însă, ca să îmi omor timpul, ci pentru că vreau să îi pricep nevoile şi vreau să fac în aşa fel încât să contribui cu ceva la înlăturarea lor. Din păcate, nevoile, lipsurile chiar, sunt mari. În toate păturile sociale există dureri. Pentru cei săraci, durerea este ziua de mâine, iar teama lor vizează neputinţa de a asigura supravieţuirea. Este o nelinişte privind viitorul foarte apropiat, nu cel îndepărtat, cum obişnuiam altădată. Pentru cei favorizaţi de soartă, durerea se referă la cum să îşi menţină, eventual să îşi mărească averile.

Indiferent unde ne-am uita, toţi avem nevoie de certitudine, iar siguranţa pare să preocupe atât individul, cât şi structurile sociale ori economice. Despre societate în ansamblul ei, nu ştiu ce să spun, căci lupta la nivel politic pare că a inhibat instinctul de supravieţuire. Şi acolo sunt nevoi mari, în special la capitolul gândire strategică, acţiune concertată, programe de stimulare a mediului de afaceri… totul este lăsat acum la voia întâmplării. Aud voci din societatea civilă care dau soluţii, însă sunt disparate, deci fără putere încă.

Cred cu tărie că avem nevoie de curaj, de spirit de sacrificiu şi de mobilizare, iar eu sunt gata să mă înscriu în acest curent. Mai multă muncă, mai mult angajament nu au cum să ne strice, îmi zic. Nu am găsit încă o cauză şi o structură, iar eu mă străduiesc de ceva timp să construiesc şi una şi alta, fără rezultate mulţumitoare. Mai încerc.

Până atunci, mă gândesc să fac ceva pentru o nevoie fundamentală implicată în orice activitate umană, comunicarea. Am constatat în activitatea pe care o desfăşor că semenii mei sunt mult prea competitivi şi preocupaţi de ei înşişi, uneori egoişti, alteori dovedind trufie şi un control precar al emoţiilor, în special al celor negative. Întreaga activitate umană este afectată de dispute, de urmărirea unor scopuri/ profituri individuale în detrimentul celor comune, de escaladarea agresivităţii uneori fizice, alteori verbale. Şi, în general, comunicarea este plină de stereotipii şi de banalităţi sau generalităţi, ceea ce indică faptul că ne înstrăinăm, că ne pasă tot mai puţin de cel din faţa noastră, că ne lipseşte exerciţiul comunicării empatice. În unele cazuri, oamenii sunt prea inhibaţi, prea timoraţi ca să îşi prezinte punctul de vedere şi să îşi susţină interesele, deci stau prost la asertivitate.

Nu spun că suntem egali, nici măcar în felul în care comunicăm. Ba chiar suntem foarte diferiţi, iar una din diferenţe se referă la nivelul de educaţie şi de instruire pe care îl avem. Există semeni care nu reuşesc să exprime în cuvinte ceea ce gândesc. Există semeni care nici nu gândesc prea mult, ci iau totul de-a gata, aşa cum i-a învăţat şcoala, căci greşelile de scriere, de construcţie a frazei sau inadvertenţele logice se moştenesc din şcoală şi sunt un indiciu al slabei pregătiri. Există semeni care nu reuşesc să adapteze mesajul şi limbajul trupului la interlocutor, pierzând astfel şansa de a stabili ori consolida o relaţie. Soluţia este să pornim de la modelul de bază al comunicării, să analizăm tiparele de limbaj şi să înlăturăm erorile. Să învăţăm să comunicăm simplu şi să exprimăm propriile idei într-o manieră concisă şi convingătoare, cu impact la interlocutor, dar cu respect faţă de opinia acestuia.

Pentru a contracara aceste carenţe, m-am gândit la o serie de seminarii/workshop-uri care să se adreseze persoanelor din activităţi de vânzări, relaţii cu clienţii/pacienţii, ghişeu, call center etc., persoanelor a căror activitate presupune interacţiune continuă cu cei din jur.
Ce propun?
• O abordare emoţional inteligentă a comunicării cu antrenarea prin exercitii şi interacţiune a abilităţilor de ascultare, de înţelegere a limbajului nonverbal, a paralimbajului.
• Un model de comunicare proactivă, asertivă, constructivă, empatică (P.A.C.E.).
• Exerciţii adaptate fiecărei abilităţi şi feedback individual.
Ce obţineţi?
Mai bună formulare a mesajelor, mai multă deschidere, un spirit de observaţie mai fin, mai multă receptivitate faţă de client şi mai mult fler în înţelegerea nevoilor acestuia.

Vezi pagina TRAINING.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s