Impresii de vacanţă

Pentru mulţi dintre noi vacanţa s-a sfârşit, nu şi pentru mine, care mă bucur de un scurt sejur în Grecia. Scurt, pentru că a fost necesar să fac un compromis din categoria cost-calitate, aşa că am redus numărul de zile de şedere (asta facem de nişte ani încoace!), încercând să concentrăm experienţe, trăiri şi aşteptări. Fără agenţii de turism, fără şabloane, doar cu dorinţele, gusturile de moment şi fanteziile noastre. Mă rog, nu facem rafting, wind-surfing sau deltaplanorism, căci nu le avem pe astea cu adrenalina; suntem mai degrabă atraşi de tradiţii, istorie, gastronomie şi natură. Mult mai aşezaţi, deci. De data asta, chiar am facut un „schimb de experienţă” de criză cu grecii, balcanicii noştri.

Deşi este mai bine decât la noi, nu mă pot opri să gândesc aşa: „Uite! şi la ei e murdărie pe străzi… deci nici ei nu stau bine cu spiritul civic ori cu serviciile de curăţenie, ori cu amândouă!, Uite! şi la ei sunt câini vagabonzi, deşi parcă au ceva mai multă clasă. Nu muşcă şi au talie mai mare.”
Totuşi, marea şi plaja lor sunt mai curate. Punctează ei. Nu-ţi cer bani pe şezlong&umbrelă, dar tre’ să consumi ceva de la bar. Cu 4 – 5 euro te-ai scos pe toată ziua, însă. Avantaj ei. Benzina şi ţigările sunt mai scumpe. Ne apropiem la scor.

Au şi ei musaca, baclava şi salată de ardei copţi, ca şi noi. Da, dar brânza lor este mai bună. Şi nu e în burduf de câine. E buuună, bună! Iar fructele de mare, ce să mai spun? Nouă ne plac, aşa încât în Grecia facem o cură de sănătate cu fructe de mare, lângă care aşezăm măsline, citrice şi ulei de măsline. De porumb ce să mai zic? Porumb copt mai dulce decât aici nu am mâncat. Sunt lucruri simple, dar îţi încântă simţurile, gustul în special. Uneori şi mirosul, dacă treci pe lângă leandri şi nu pe lângă tomberoanele de gunoi care tronează pe stradă. Căldură mare, ce mai!

Au şi ei trotuare sparte, ca şi noi. În minus, faţă de Românica, pe alocuri ei nici nu au trotuare, fiindcă au construit (probabil) pe loturi mici de teren, astfel încât s-au dus cu construcţia pe spatiul public. Sau dacă nu cu construcţia, măcar cu terasa acesteia, care adesea se lăfăie deasupra a trei pătrimi de ex-trotuar, motiv pentru care eşti nevoit să mergi pe carosabil. De aceea, bănuiesc că şi ei au corupţie destulă… Nu mai ştiu cum stăm la scor. Există şi stâlpi de lemn pentru utilităţi, există şi oameni care îşi fac „siesta” toată ziua… Sunt balcanici, ce Dumnezeu!

Totuşi, în opinia mea, punctează decisiv la capitolul turism. Chiar şi pe criză sunt primitori, prietenoşi, fac servicii de calitate şi, în general, se bucură de viaţă. Bravo lor! Pentru mine aceasta este o lecţie de supravieţuire în prăfuiţii noştri Balcani. Mă întorc acasă cu un plus de energie şi cu mai mult chef să mă iau de piept cu ţărişoara noastră şi cu problemele ei. Am zis!

Lasă un răspuns

