Echipa si leadership in perioade de criza

In perioada de criza cooperarea devine un imperativ si, prin urmare, echipa – adesea asimilata cu reteaua sociala, o structura neliniara complexa – ar trebui sa fie modalitatea de functionare privilegiata in organizatii. Orice activitate in comun bazata pe cooperare produce sinergie, deci multiplica efectul activitatii indivizilor ca urmare a interactiunii dintre ei. Nu este usor sa obtii echipe de lucru sinergice, dar atunci cand se intampla acest lucru, pentru un observator avizat devin vizibile anumite caracteristici/ comportamente care produc performanta: adaptabilitate, toleranta, cooperare, prietenie, altruism, interrelationare, invatare experientiala ( cot la cot, unii de la altii).

Lucrand si invatand impreuna apare ceea ce Daniel Goleman numeste « mintea colectiva ». Astazi lumea este foarte complexa si cunoasterea nu are limite, iar fiecare membru al unei echipe detine doar o parte din informatie, doar anumite cunostinte si /sau abilitati necesare pentru a indeplini o sarcina complexa, deci – pentru a performa – este nevoie ca oamenii sa alcatuiasa echipe. Supravietuirea este pentru organizatiile de azi o provocare continua, de aceea ele au nevoie mai mult decat in trecut de «mintea si puterea grupului». Pentru a stimula mecanismele mintii unui colectiv este necesar un leadership de mare clasa, deci lideri foarte competenti din punct de vedere emotional. Doar intelegand oamenii, sentimentele si nevoile lor, apoi utilizand empatia, capacitatea de influentare si talentul de a forma pe altii, un lider poate crea si mentine reteaua de relatii care este premisa pentru bune rezultate in plan operational.
Teoretic vorbind , si oarecum simplificat, performanta grupului are trei niveluri :
1. se poate afla sub nivelul scorului mediu al indivizilor care alcatuiesc echipa, daca intre ei exista frictiuni, tensiuni ori chiar conflicte
2. peste nivelul scorului mediu individual, daca echipa lucreaza in mod rezonabil
3. performanta depaseste cel mai bun scor individual, atunci cand se atinge sinergia.

Cand echipa lucreaza impecabil, rezultatele se multiplica, cei mai talentati membri catalizand talentele celorlalti. Se obtin astfel rezultate mult peste cele care s-ar astepta de la o singura persoana si peste cele obtinute daca s-ar insuma simplu rezultatele individuale ale membrilor echipei. Explicatia acestui aspect al performantei echipei se afla in relatiile dintre membrii acesteia. Motivatia echipei este, de asemenea, foarte importanta, iar ea este «intretinuta » de lider. Sa-i motivezi pe membrii echipei inseamna sa le insufli entuziasm, astfel incat ei sa lucreze cu pasiune si seriozitate, si mai inseamna sa poti crea o stare de armonie interna, ca spatiu optim pentru manifestarea talentelor si abilitatilor acestora.

Reteaua de relatii din interiorul echipei are rolul de a crea « proximitatea psihologica ». Reteaua include persoane alese cu grija, fiecare dintre acestea avand o specialitate sau o experienta deosebita. Prin ea se vehiculeaza – baza fiind increderea si respectul reciproc – specializari si informatii, experiente si know-how. In acest mod cunostintele tacite devin cunostinte explicite, proprietate a grupului, deci « minte colectiva ». Teoria sistemelor spune ca intr-un mediu unde schimbarile si competitia sunt foarte rapide si puternice, cea mai adaptabila entitate va fi aceea care poate strange cele mai multe informatii, invata cel mai bine de pe urma lor si reactioneaza cel mai rapid. Suma a tot ce fiecare persoana dintr-o companie stie ( stie ce si cum sa faca) reprezinta avantajul ei competitiv, daca este folosit cum se cuvine. De asemenea, pe langa aspectul cognitiv, liderul trebuie sa acorde atentie aspectului emotional al retelei pentru ca legaturile emotionale dintre membrii echipei faciliteaza impartasirea si valorificarea know-how-ului, constituind astfel cheia eficientei, a supravietuirii insesi a echipei.

Formarea si sustinerea echipelor pentru a fi performante aduc beneficii reale unei organizatii, insa ca sa fie performanta, o echipa trebuia sa indeplineasca cateva conditii :
 sa aiba o misiune clara, obiective, planuri
 sa creeze si sa mentina standarde inalte de performanta
 sa detina resursele necesare indeplinirii obiectivelor
 sa aiba un lider care genereaza un leadersip performant
 sa dispuna de o retea de relatii intre membrii ei, deci sa existe atmosfera colegiala, deschidere, incredere, coeziune.

In anii ’90 studiile asupra organizatiilor la nivel mondial au aratat ca spiritul de echipa este cea mai apreciata competenta manageriala. Fie ca este vorba de indivizi sau de echipa, inteligenta emotionala este cheia excelentei. Ce aspecte deosebesc echipele excelente de cele mediocre ? Enumerarea de mai jos ne arata ca toate au legatura cu inteligenta emotionala :
– empatia, in sensul de intelegere interpersonala
– cooperarea si efortul comun
– nevoia de afirmare si dorinta de a progresa
– initiativa si atitudinea proactiva
– increderea in echipa
– flexibilitatea fiecarui individ pentru indeplinirea sarcinii comune
– crearea de contacte cu alte echipe
– autoobservarea si feed-back-ul.

Cateva cuvinte acum despre procesul decizional al echipei. Decizia finala este cu atat mai valoroasa cu cat dezbaterea este mai spontana si mai intensa, dar daca se ajunge la conflict, procesul poate evolua negativ, pentru ca lipseste cooperarea. Ce determina un colectiv sa-si iasa din matca si o disputa civilizata sa degenereze in scandal ? Divergentele de opinie, altfel valoroase, sunt considerate atacuri la persoana ori dezbaterea se face pe un fond de joc politic, adica este -de fapt- o disputa pentru putere in cadrul echipei. Ce permite, totusi, unei echipe sa aiba discutii aprinse care sa se incheie cu un consens valoros ? Raspunsul este : inteligenta emotionala. Ca sa ia deciziile cele mai bune, echipele se pot confrunta pe plan cognitiv ( idei), dar pe plan emotional trebuie sa ramana echilibrate, sa nu se lase prada afectelor.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s