Provocari actuale in educatie si cariera

Iata-ne in deceniul doi al secolului XXI… Un secol pe care ne putem „incorda” sa-l definim. Daca reiau opinii deja cunoscute, el va urma sa fie unul religios ( poate sensul mai usor de acceptat este cel de SPIRITUAL) ; as putea continua cu „un secol al cunoasterii” sau  – ca sa imi exprim propria parere – un secol al schimbarilor majore in biotehnologie, medicina, stiintele cunoasterii si… in felul in care ne traim viata. Dupa mine, ideea de progres in domeniul cunoasterii este strans legata de spiritualitate, adica de atentia acordata sufletului, oamenilor, devenirii, relatiilor etice si cooperarii; vad in  asta solutia pentru  amplificarea rezultatelor activitatii umane ca efect al  efortului comun si al sinergiei,  in conditiile prezervarii mediului si cu scopul crearii unei lumi mai bune pentru generatiile viitoare.

Ca persoana  angrenata in problematica HR sub cele mai diverse forme,  ma preocupa aspectele practice, mai precis cum va afecta aceasta evolutie domeniul educatiei si, in prelungire, cel al ocupatiilor si al abordarii carierei in contextul ultratehnologizarii, dar si al cresterii preocuparilor pentru largirea orizontului cunoasterii. Ca si pana acum, unele profesii vor disparea, iar cei care le practica vor avea tot mai putin de lucru daca nu se vor recalifica. Se pare ca meseriile „industriale” pierd terenul in favoarea celor „intelectuale” din domeniul TIC, dar si al sondarii universului uman, inclusiv in plan relational. Exista, totusi, in interiorul acestui fenomen  doua  tendinte contrare: pe de o parte profesiile TIC presupun adesea o activitate individuala, munca la distanta, instrainare chiar, iar pe de alta parte, cele din domeniul stiintelor cognitive, social-umane care promoveaza relationarea si incurajeaza un gen de existenta sociala plina de interactiune. Asistam, asadar, la manifestarea unui camp de forte de tip LEWIN, unele actionand impotriva celorlalte, iar pentru a le descifra si a le influenta actiunea,  este nevoie de  studiu  serios.

In viitorul previzibil fenomenul tele-muncii va fi tot mai intalnit in domenii din ce in ce mai neobisnuite. Acum este prezent in domeniul serviciilor mai ales ( call centre, studii, marketing, media, cercetare), dar se va extinde spre domenii cum ar fi educatia sau medicina. Vor fi facute eforturi importante pentru crearea unei inteligente colective la nivel global ( planetar), ceea ce va permite democratizarea cunoasterii si va solicita un tip de munca ( home-work) si de interactiune putin raspandit in zilele noastre. Actualmente aproximativ 30% din populatia globului este conectata la Internet; retelele sociale explodeaza, imbunatatindu-si  auto-organizarea si managementul ; telefonia mobila ( cu 5 miliarde de abonamentete pe Mapamond), GPS-ul, dispozitivele mobile etc. faciliteaza dezvoltarea acestei inteligente colective. Pericolul vine de la lumea virtuala creata si de la tendinta omului de a confunda realitatea cu lumea virtuala. Aceasta realitate virtuala, calculatoarele, IPhone-urile, toata tehnologia avansata devine parte a constiintei individuale, dar si a celei colective, iar acesta este sensul evolutiei rasei umane. Oamenii de azi si cei de maine nu vor trai, nu vor lucra si nu vor fi la fel cu cei de ieri. Comportamentele lor vor fi influentate tot mai mult de tehnologie. Nu as vrea sa spun ca vor fi influentate prea mult…

In educatie se va pune accent pe formarea individualizata si se va impune principiul „just-in-time knowledge and learning”, ceea ce presupune actualizarea cunostintelor prin proceduri de invatare practica si noi programe si metode de invatare. Vom invata, deci, cum sa utilizam tehnologia de ultima ora si cum sa relationam de la distanta cu oameni apartinand unor culturi diferite. Globalizarea si multiculturalismul devin teme de invatare, ca si abilitatile „soft”. Educatia traditionala va pierde teren in sensul ca practicile  actuale vor ceda locul unor forme noi:  educatia in sistem privat,  sisteme integrate de invatare continua, e-learning, e-teaching, invatare experientiala bazata pe simulari utilizate la scara larga. Curriculum-ul va inculde subiecte legate de dezvoltarea emotionala si intelectuala, respect pentru diversitatea culturala, atentia acordata nevoilor spirituale. Revenind la cariere, ne putem astepta la schimbari mult mai dese de directie, deci la instabilitate, ceea ce va face necesara flexibilizarea indivizilor printre altele si cu ajutorul programelor de management al schimbarii ( ca soft skill) . De asemenea, ne vom focaliza pe abilitatile de interactiune sociala, atat in planul instruirii cat si al muncii propriu-zise. Probabil tot mai multi oameni se vor indrepta catre activitati independente, caci outsourcing-ul castiga teren si tot mai multe activitati se vor preta la outsourcing. Din ce in ce mai mult viata si munca noastra vor  depinde de conexiunea cu Internetul si de prezenta in retele sociale.  ( to be continued)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s