Invatarea organizationala- un imperativ

Invatarea este conceptul-cheie al organizatiilor de azi caracterizate de inalta tehnologie si/sau de servicii de calitate.  Un postulat al abordarii umaniste a  managementului RU spune asa: ” Capacitatea de a depasi frontierele necunoscutului apartine omului si nu aparatului tehnologic.” Cu alte cuvinte, accentul cade pe om si pe resursele infinite ale acestuia de a invata, a inova si a crea. Logic, deci, exista cel putin doua cai prin care am putea stimula invatarea: schimbarea conceptiei asupra resursei umane, mai precis o abordare umanista a acesteia si managementul cunostintelor, adica sa excelam la capitolul cunoastere,  sa cream si sa dezvoltam „mintea colectiva” a  organizatiilor.

Din perspectiva abordarii umaniste, liderii de azi au misiunea de a formula o viziune strategica  a afacerii in care oamenii sa devina primul factor de succes , apoi sa proiecteze politici care sa permita o relatie noua intre acest prim factor  si organizatie.  Acest tip de relatie este caracterizat de urmatoarele trasaturi:

– capacitatea de a inova devine prioritara

– se inverseaza raportul cantitate/calitate, calitatea devenind regula pentru stabilirea cantitatii

– perspectiva calitatii reconsidera rolul angajatului, tocmai datorita creativitatii   acestuia

– invatarea devine conceptul cheie.

Sa vorbim acum despre invatare. Cateva principii par a fi utile pentru a ghida demersul de invatare organizationala:

  • sa formulezi si sa comunici o viziune coerenta asupra organizatiei, care sa incurajeze gandirea strategica, inovarea  si  autodepasirea la toate nivelurile
  • sa dezvolti o strategie in contextul unei viziuni puternice
  • in cadrul creat de viziune, strategie si obiective sa existe o comunicare continua, ca facilitator al invatarii
  • oamenii sa fie stimulati sa reexamineze periodic ceea ce este considerat „de la sine inteles”
  • sa existe un climat favorabil invatarii si mecanisme-suport .

In acest sens, provocarea majora o reprezinta transformarea cunoasterii tacite (ceea ce stie fiecare)  in cunostinte explicite, adica intr-o platforma comuna de informatie relevanta pentru ansamblul organizatiei. Capitalul intelectual are o componenta individuala ( cunostintele fiecarui angajat in parte), una sociala ( fluxurile de cunostinte rezultate din retelele de relatii existente in interiorul si in exteriorul firmei) si o alta componenta organizationala ( mintea colectiva ca suma a cunostintelor stocate in baze  de date, manuale de sistem, proceduri, instructiuni tehnice etc.). Cunostintele individuale sunt amplificate de interactiunile dintre indivizi, deci organizatia are responsabilitatea de a crea politici care sa stimuleze aceste interactiuni: sa dezvolte comunitati de practica, sa sprijine  echipele de proiect, sa utilizeze platforme de e-learning sau Intranet si alte metode de diseminare a informatiei.

Eficacitatea unei organizatii depinde in mare masura de buna valorificare a cunostintelor oamenilor. Asta presupune ca ea sa stimuleze invatarea si comunicarea pe de o parte, iar de cealalta parte sa sustina actiunea si obtinerea de rezultate concrete din cunoastere.  Oamenii care stiu mai mult au mai multa initiativa, produc mai mult, caci sunt motivati intrinsec sa munceasca, insa au totodata si mai multa putere. Liderii adevarati nu se tem de aceasta putere si o folosesc cu intelepciune pentru a da viata viziunii. Ei stiu instinctiv ca astazi orice business/proiect depinde tot mai mult de „mintea colectiva” pentru a se mentine si dezvolta . Probabil ca in urmatorii ani, pe masura ce  vom interioriza urgenta, vom asista la inflorirea organizatiilor-care-invata, ca solutie actuala de supravietuire. Si sper sa simtim cu totii beneficiile societatii bazate pe cunoastere.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s