Despre prietenie, relatii umane si societate

Programul „Impreuna spre viitor”, in cadrul caruia lucrez cu copii de clasa a V-a, se apropie de final. Am inceput cu temeri si cu nesiguranta, dar finalizez cu sentimente pozitive si cu incredere ca merita continuat. Copiii insisi mi-au cerut sa mai facem si alte activitati impreuna. Ca si in cazul altor evenimente de invatare, eu am avut enorm de castigat,  cladindu-mi abilitatile pentru acest tip de program pe interactiunile cu copiii. A fost o lupta continua cu mine, cu intentiile si dorintele mele, insa acum sunt multumita ca am avut aceasta experienta.

In penultima sesiune a  programului am discutat despre prietenie si despre falsa prietenie. Am fost uluita cat de maturi sunt si cat de profund privesc problematica prieteniei. Le-am cerut sa aleaga dintr-o lista de trasaturi comportamentale pe acelea preferate la cei cu care se imprietenesc, iar ei au ales: cinstit, cu simtul umorului, bun ascultator, flexibil. Cat despre falsii prieteni, copiii au aratat ca acestia:  te folosesc, te vorbesc pe la spate, te imping la rau , te ameninta/ te agreseaza, mint, parasc.

Au fost si alte teme care mi-au aratat multele calitati ascunse pe care le are generatia tanara, multe si nevalorificate de scoala. Din pacate. Cred ca iesirea din tipare, aducerea in discutie a unor teme tabu, schimbarea stilului de relationare si chiar a raporturilor  profesor-elev, educarea si implicarea emotionala a profesorilor insisi, pe langa reformarea sistemului educational, ar face un bine imens acestei tari. Caci, sa stiti, ca noi toti am avea de invatat de la cei tineri si foarte tineri, asa cum am constatat eu lucrand cu copiii de clasa a V-a. Chiar daca sunt la prima experienta de acest gen, imi permit trag unele concluzii:

– copiii au un fond bun si curat, care se altereaza pe masura ce ei cresc si vin in contact tot mai mult cu „binefacerile” in materie de civilizatie materiala ale societatii de azi;  chiar si raporturile cu unii dintre adulti le ofera exemple proaste ;

– copiii sunt sinceri, intuitivi, spontani, curiosi, fara inhibitii, au discernamant si bune intentii; ei discuta deschis teme  de care adultilor le este teama uneori, gandesc solutii, pun intrebari, sunt activi si dispusi sa se autodepaseasca;

– in zilele noastre „universul” ( teatrul interior) copiilor este mult mai intunecat si mai violent decat al generatiilor trecute; ei sunt acum modelati de jocuri pe calculator, play-station-uri,  DVD-uri, emisiuni TV pline de agresiuni de tot felul.

Putem constata cu totii ca in societatea de azi, dincolo de influenta nefasta a tehnologiei, cultivarea spiritului si  a moralei nu mai reprezinta o preocupare si, prin urmare,  nu mai poate contracara efectele nocive ale tehnologiei . Om si masina deopotriva fac rau omului. Datorita acestor influente nefaste ale societatii moderne, alterarii relatiilor sociale si – o spun cu durere – decaderii morale, modelele din ziua de azi sunt „vedetele” fara creier, imbogatitii peste noapte, beizadelele cu bani si consoartele lor mari iubitoare de bani, moda si scandal, o fauna indoielnica ce populeaza ecranele televizoarelor si umple paginile ziarelor. Daca ramanem pe aceeasi directie, vom asista la o alterare continua a „fondului” uman, tradusa in comportamente tot mai aberante si mai  autodistructive.

Solutia este sa lucram cu noi insine si sa oferim tinerilor modele personale sanatoase.  Apoi, am mai putea oferi programe  alternative la ceea vad si copiaza ei acum. Triada copil- parinte- profesor poate constitui in opinia mea  obiectul unui asemenea program.  Iata o provocare pentru viitor! Ce ziceti?

Lasă un răspuns

